سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی

سیاست های کلی (اقتصاد مقاومتی) ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری

ابلاغی ۱۳۹۲/۱۱/۲۹

ایران اسلامی با استعدادهای سرشار معنوی و مادی و ذخائر و منابع غنی و متنوع و زیرساخت‌ های گسترده و مهم ‌تر از همه، برخورداری از نیروی انسانی متعهد و کارآمد و دارای عزم راسخ برای پیشرفت، اگر از الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی که همان اقتصاد مقاومتی است، پیروی کند نه تنها بر همه‌ مشکلات اقتصادی فائق می ‌آید و دشمن را که با تحمیل یک جنگ اقتصادی تمام عیار در برابر این ملت بزرگ صف ‌آرایی کرده، به شکست و عقب ‌نشینی وا می ‌دارد، بلکه خواهد توانست در جهانی که مخاطرات و بی‌ اطمینانی‌ های ناشی از تحولات خارج از اختیار، مانند بحران ‌های مالی، اقتصادی، سیاسی و … در آن رو به افزایش است، با حفظ دستاوردهای کشور در زمینه‌ های مختلف و تداوم پیشرفت و تحقق آرمان ‌ها و اصول قانون اساسی و سند چشم ‌انداز بیست ساله، اقتصاد متکی به دانش و فناوری، عدالت بنیان، درون ‌زا و برون ‌گرا، پویا و پیشرو را محقق سازد و الگویی الهام ‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد.
اکنون با مداقه لازم و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌ های کلی اقتصاد مقاومتی که در ادامه و تکمیل سیاست‌ های گذشته، خصوصاً سیاست‌ های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و با چنین نگاهی تدوین شده و راهبرد حرکت صحیح اقتصاد کشور به سوی این اهداف عالی است، ابلاغ می‌ گردد.
لازم است قوای کشور بی ‌درنگ و با زمان ‌بندی مشخص، اقدام به اجرای آن کنند و با تهیه قوانین و مقررات لازم و تدوین نقشه راه برای عرصه‌ های مختلف، زمینه و فرصت مناسب برای نقش‌ آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی را در این جهاد مقدس فراهم آورند تا به فضل الهی حماسه‌ اقتصادی ملت بزرگ ایران نیز همچون حماسه سیاسی در برابر چشم جهانیان رخ نماید. از خداوند متعال توفیق همگان را در این امر مهم خواستارم.

سیدعلی خامنه‌ای

سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی


با هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌ های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم ‌انداز بیست ‌ساله، سیاست‌ های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون ‌زا، پیشرو و برون‌ گرا ابلاغ می ‌گردد:

۱. تأمین شرایط و فعال ‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه ‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌ های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌ های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌ درآمد و متوسط.

۲. پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده ‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌ بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌ بنیان در منطقه.

۳. محور قراردادن رشد بهره ‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمند سازی نیروی کار، تقویتِ رقابت‌ پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان ها و به کارگیری ظرفیت و قابلیت ‌های متنوع در جغرافیای مزیت‌ های مناطق کشور.

۴. استفاده از ظرفیت اجرای هدفمند ‌سازی یارانه ‌ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره ‌‌وری، کاهش شدت انرژی و ارتقاء شاخص‌های عدالت اجتماعی.

۵. سهم‌ بری عادلانه عوامل در زنجیره‌ تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، بویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه.

۶. افزایش تولید داخلی نهاده ‌ها و کالاهای اساسی (بویژه در اقلام وارداتی)، و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص.

۷. تأمین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تأکید بر افزایش کمی و کیفی تولید (مواد اولیه و کالا).

۸. مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌ های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید.

۹. اصلاح و تقویت همه‌جانبه‌ نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش واقعی.

۱۰. حمایت همه جانبه‌ هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت از طریق:
. تسهیل مقررات و گسترش مشوق ‌های لازم.
. گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساخت ‌های مورد نیاز.
. تشویق سرمایه گذاری خارجی برای صادرات.
. برنامه ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل ‌دهی بازارهای جدید، و تنوع بخشی پیوند‌های اقتصادی با کشورها به ویژه با کشورهای منطقه.
. استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات در صورت نیاز.
. ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پایدار سهم ایران در بازارهای هدف.

۱۱. توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری ‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج.

۱۲. افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشور از طریق:
. توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان بویژه همسایگان.
. استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدف ‌های اقتصادی.
. استفاده از ظرفیت‌ های سازمان ‌های بین‌المللی و منطقه‌ای.

۱۳. مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق:
. انتخاب مشتریان راهبردی.
. ایجاد تنوع در روش ‌های فروش.
. مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش.
. افزایش صادرات گاز.
. افزایش صادرات برق.
. افزایش صادرات پتروشیمی.
. افزایش صادرات فرآورده ‌های نفتی.

۱۴. افزایش ذخایر راهبردی نفت و گاز کشور به منظور اثرگذاری در بازار جهانی نفت و گاز و تأکید بر حفظ و توسعه ظرفیت‌ های تولید نفت و گاز، بویژه در میادین مشترک.

۱۵. افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، توسعه تولید کالاهای دارای بازدهی بهینه (بر اساس شاخص شدت مصرف انرژی) و بالا بردن صادرات برق، محصولات پتروشیمی و فرآورده ‌های نفتی با تأکید بر برداشت صیانتی از منابع.

۱۶. صرفه جویی در هزینه‌ های عمومی کشور با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی سازی اندازه دولت و حذف دستگاه ‌های موازی و غیرضرور و هزینه‌ های زاید.

۱۷. اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی.

۱۸. افزایش سالانه‌ سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگی بودجه به نفت.

۱۹. شفاف‌ سازی اقتصاد و سالم ‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ ها و زمینه ‌های فسادزا در حوزه‌ های پولی، تجاری، ارزی و … .

۲۰. تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره ‌وری، کارآفرینی، سرمایه گذاری و اشتغال مولد و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص دارای خدمات برجسته در این زمینه.

۲۱. تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن بویژه در محیط‌های علمی، آموزشی و رسانه ‌ای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی.

۲۲. دولت مکلف است برای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی با هماهنگ سازی و بسیج پویای همه امکانات کشور، اقدامات زیر را معمول دارد:
. شناسایی و بکارگیری ظرفیت ‌های علمی، فنی و اقتصادی برای دسترسی به توان آفندی و اقدامات مناسب.
. رصد برنامه‌ های تحریم و افزایش هزینه برای دشمن.
. مدیریت مخاطرات اقتصادی از طریق تهیه طرح ‌های واکنش هوشمند، فعال، سریع و به هنگام در برابر مخاطرات و اختلال‌ های داخلی و خارجی.

۲۳. شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت‌ گذاری و روزآمد سازی شیوه ‌های نظارت بر بازار.

۲۴. افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن.

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا