نحوه فعالیت مراکز داوری در امور مربوط به ثبت اسناد

پایگاه خبری اختبار- معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از ایجاد مراکز جدید داوری تخصصی در امور مربوط به ثبت اسناد رسمی با همکاری مرکز حل اختلاف قوه قضاییه خبر داد.

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، سیدصادق سعادتیان در این‌باره اظهار کرد: براساس تفاهم نامه مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مرکز حل اختلاف قوه قضاییه شیوه ارجاع به داوری و تامین نیروی متخصص برای تشکیل تیم‌های داوری تعیین شده است.

وی افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این بخش در دو بعد به مرکز حل اختلاف قوه قضاییه کمک می‌کند. یک بعد آن‌ این است که در قراردادهای سامانه ثبت الکترونیک اسناد، در یک بند مقرر خواهد شد که اصحاب معامله و تنظیم‌کنندگان سند با اختیار خود و رضایتشان، اگر در مفاد قرارداد بعدا با اختلافی مواجه شوند، به داوری رجوع کنند.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: بعد دیگر این است که مقرر شده از نیروی انسانی اعم از سردفتران اسناد رسمی، ازدواج و طلاق، کارشناس‌های مجربی که در حوزه اسناد رسمی و ثبت شرکت‌ها و املاک کاداستر و برندها تخصص دارند، کمکی شود و این افراد را  به مرکز حل اختلاف قوه قضاییه معرفی کنیم تا در کمیسیونی که با عضویت معاون میانجی‌گری شورای حل اختلاف و معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و  املاک کشور و  روسای کانون سردفتران اسناد رسمی ازدواج و طلاق و همچنین کارشناس‌های مرتبط موضوع هستند، بررسی شوند.

وی گفت: متقاضیان این بخش درخواست خود را به مرکز شورای حل اختلاف قوه قضاییه ارائه می‌دهند و بعد از آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و افراد متخصصی به عنوان داوران متخصص برای رسیدگی به موضوع انتخاب خواهند شد تا اصحاب معامله یا افراد در قراردادهایشان برای حل اختلافات آتی به داوری رجوع کنند.

سعادتیان اضافه کرد: از مزایای رسیدگی داوری این است که داورها سه نفر هستند. دو نفر از داوران، متخصص موضوع اختلاف هستند و یک نفر متخصص داوری عمومی است و رسیدگی آنها برای مردم سریع و صحیح و ارزان است و به جهت اینکه مردم دیگر به جای مراجعه به محاکم قضایی و به جای اینکه درگیر فرایندهای حقوقی و دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر شوند، موضوعاتشان  به داوران متخصص سپرده می‌شود و رای را صادر و به مرحله اجرا می‌گذارند.

وی در پایان گفت: این تعامل و همکاری از همکاری‌های نوآورانه‌ای است که بین مرکز حل اختلاف قوه قضاییه و سازمان ثبت اسناد ایجاد شده تا از ورود پرونده‌های دارای اختلاف جزئی به محاکم و مراجع قضایی جلوگیری شود و بدون درگیری‌های مراجع قضایی بتوانیم در مراکز داوری تخصصی به موضوعات مرتبط رسیدگی‌ کنیم و نظام‌مند کردن این موضوعات و معاونت تخصصی این موضوع، معاون میانجی‌گری مرکز حل اختلاف قوه قضاییه است و ما هم در کنار آنها کمک می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. با دروود
    بعد از مطالعه ی کامنت شما متوجه شدم به بهترین نکات اشاره داشتید،داوری کاری نیست که وسط خربد و فروش بخواد اتفاق بیافته،در مراجع قانونی داوری،داور گاهی به نفع میگیره،چه برسه به محضر دار و دفتر دار جماعت

  2. سردفتران بسیار باسواد وباتجربه هستند وهر روز در کارشان درگیر میانجیگری وداوری ویکی از تصمیمات درست همینه

    1. سردفتران بسیار ثروتمند و هر روز در کارشان درگیر افزایش تعداد سند و قیمت هستند و یکی از تصمیمات درست رفع انحصار از شغل محضرداری و عدم دخالت در امور دیگر از جمله داوری و دفتر خدمات الکترونیک است.

  3. با سلام به خوانندگان محترم اختبار
    این محضردارا چرا با وجود این درامد عالی و افزایش حق التحریرا چرا دنبال دخالت در امور دیگه هستند؟ محضرا از شلوغی و حجم مراجعین جا نداره بعد میخوان داوری کنن؟ محضرا به ایین دادرسی مدنی و قوانین لازم تسلط دارن ؟ وقتی فقط کار ثبتی انجام دادن تازه به صورت تیپ و فرمهای آماده . دفتر خدمات الکترونیک که گرفتن حالا نوبت داوری هست واقعا جای تاسف داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا