چگونه در سامانه اداره کار شکایت کنیم؟
انواع شکایات قابل ثبت در سامانه
این سامانه قابلیت ثبت شکایات مختلفی را دارد که برخی از آنها عبارتند از:
- عدم پرداخت حقوق و دستمزد: کارگران و کارمندان در صورتی که حقوق یا مزایای قانونی خود را دریافت نکرده باشند، میتوانند از طریق سامانه شکایت کنند.
- اخراج ناعادلانه: اگر فردی به صورت ناعادلانه یا بدون دلیل موجه اخراج شده باشد، میتواند با ارائه مدارک، شکایت خود را ثبت کند.
- شکایت از شرایط نامناسب کاری: افرادی که با شرایط کاری نامناسب، عدم ایمنی در محیط کار یا نداشتن امکانات رفاهی مواجه هستند، میتوانند شکایات خود را به ثبت برسانند.
راهنمای ثبت شکایت در سامانه شکایت اداره کار
به منظور ثبت شکایت در سامانه جامع روابط کار، ابتدا لازم است به سایت رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی prkar.mcls.gov.ir مراجعه کنید.
برای استفاده از سامانه، لازم است در سایت ekyc.done.ir احراز هویت انجام دهید، سپس با نام کاربری و کلمه عبوری که برای شما پیامک شده است به سامانه جامع روابط کار وارد شوید.
پس از ورود به سامانه می بایست باکس پنجره خدمات را انتخاب نمایید، در صفحه پنجره خدمات روی گزینه ثبت دادخواست کلیک کنید.
توجه کنید پس از انتخاب ثبت دادخواست ابتدا صفحه ای تحت عنوان ویرایش پروفایل باز می شود که در آن اطلاعات هویتی شما که در قبلا در سامانه احراز هویت تکمیل کردید نمایش داده می شود، چنانچه مغایرتی در اطلاعات وجود داشته باشد برای اصلاح آن به سامانه احراز هویت مراجعه کنید. بعد از بررسی اطلاعات هویتی تیک گزینه مورد تایید است را انتخاب و ارسال کنید.
پس از ورود به صفحه دادخواست، اطلاعات نماینده خواهان و شاکی را مشاهده می کنید، چنانچه برای ثبت دادخواست نماینده دارید، باید کد ملی آن شخص را وارد نمایید. ( اگر نماینده انتخاب کردید، اطلاعات هویتی نماینده از قبل می بایست در سامانه احراز هویت وجود داشته باشد)
در این مرحله شما یا نماینده ای که مشخص نمودید می بایست دادخواست را تکمیل کند، در ادامه اطلاعات کاری خود را وارد نمایید سپس اطلاعات شخصی مربوط به طرف شکایت را تکمیل کنید.
سپس عنوان دادخواست و شرح آن را درج نموده و چنانچه در خصوص شکایت خود مدارکی دارید در قسمت مربوط مدارک را پیوست کنید.
در انتها گزینه ارسال را انتخاب کنید و با انتخاب گزینه تایید دادخواست شما ثبت می شود، بلافاصله بعد از تایید می توانید دادخواست ثبت شده را از قسمت کار پوشه مشاهده کنید و مدارک بیشتر را به دادخواست اضافه یا اصلاح کنید.
چنانچه پس از ثبت دادخواست تمایل به انتخاب نماینده دارید، می توانید در این قسمت نماینده خود را انتخاب نمایید.
( لازم به ذکر است شما در این قسمت در صورت تمایل می توانید از دادخواست خود انصراف دهید)
اگر دادخواست شما مورد تایید کارشناسان قرار بگیرد، کاربر واحد دادخواست وقت جلسه برای شما تعیین نموده و شما می توانید گزینه دعوت نامه جلسه رسیدگی را انتخاب کنید و جزییات جلسه را مشاهده نمایید.
در صورتی که در جلسه شرکت کرده باشید از قسمت دادنامه می توانید دادنامه خود را مشاهده نمایید.
منظور از اینترنتی کردن ثبت شکایت چه بوده است؟ راحتی کار خودشان یا گرفتار تر کردن مردم شاکی؟!
این گفته ها و نوشته ها قشنگ است ولی جهت رفاه هر چه بیشتر شهروندان بایستی انجام امور اداری سهل تر شود و نه روز به روز سخت تر.همه احاد جامعه امکان کار با کامپیوترو اینترنت را ندارند و مشکلات و موضوعات زندگیشان را هم نبایستی برای کافی نت چی و غیره بازگو کنند.
چطوری شکایت کنیم از کارفرما
کو سایتش ؟؟