گفتوگو با سکینه (گیوا) شیرزاد رتبه ۲ حقوق جزا و جرمشناسی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳
پایگاه خبری اختبار- گیوا شیرزاد متولد سال ۱۳۷۸ و فارغالتحصیل رشته حقوق دانشگاه خوارزمی تهران است که در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ موفق به کسب رتبه ۲ حقوق جزا و جرمشناسی و رتبه ۲ حقوق کیفری اطفال و نوجوانان شده است.
گفتوگوی اختبار با این رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ را در ادامه میخوانید
لطفاً ضمن معرفی خودتان، مختصری از سوابق تحصیلی و شغلی تان بگویید.
سکینه(گیوا) شیرزاد متولد ۱۳۷۸هستم، فارغالتحصیل رشتهی حقوق در دانشگاه خوارزمی تهران.
در این سالها به تدریس خصوصی عربی کنکور انسانی و مشاورهی تحصیلی پرداختهام.
در مقطع دبیرستان در رشتهی ریاضی و فیزیک تحصیل میکردم ولی به علت علاقه به شغل وکالت و برخی دلایل شخصی تصمیم گرفتم در کنکور انسانی شرکت کرده و در رشتهی حقوق ادامهی تحصیل دهم.
در نهایت به دلیل جذابیت و اهمیتِ مباحث مطرح در حوزهی جرمشناسی و گرهخوردگی زیاد آن با پرسشهای بنیادینِ فلسفی و جامعهشناختی و روانشناختی برای مقاطع بالاتر این گرایش را انتخاب کردم.
از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید و شیوه مطالعه شما به چه ترتیبی بود؟ فرصت مطالعه تماموقت را داشتید یا احیاناً شاغل بودید؟
بعد از فارغالتحصیلی در تابستان مطالعهی پراکنده و بسیار کمی داشتم، به این صورت که شاید بتوان گفت در مجموع کمتر از دو هفته مطالعه کردم.
از مهر ماه تلاش کردم که مطالعهی مستمری داشته باشم و با وجود اینکه زمان زیادی در طول روز داشتم، همچنان میزان ساعت مطالعهام بسیار کم بود ولی به مرور میانگین ساعت مطالعهی خود را به ۲ الی ۳ ساعت و سپس ۵ الی ۶ ساعت در روز رساندم.
در ماه آخر هم به طور میانگین روزانه ۷ الی ۸_۹ ساعت مطالعه میکردم.
منابع مطالعاتیتان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟
در دروس حقوق جزا(عمومی و اختصاصی) و آیین دادرسی کیفری کتابهای شرح آزمونی آقای غفوری و کتابهای تستی ایشان را مطالعه کردم. البته در مبحث مکاتب کتاب آقای غفوری کفایت نمیکند و بهتر است داوطلبان به کتاب دکتر اردبیلی مراجعه کنند.
برای مطالعهی درس متون فقه، انتخابم دو جلد تحریرالروضه و ترجمهی فقه استدلالی و نیز برای درس متون حقوقی کتاب دوراندیشان به علاوهی کتاب مدرسان شریف بود.
این منابع را با بررسی مصاحبههای رتبههای برتر سالهای گذشته در سایت اختبار و مشورت با دوستان و برادرم (که در آزمون کانون وکلای ۱۴۰۲ رتبه ۷ را کسب کرد) انتخاب کردم.
درباره برنامه مطالعاتیتان کمی توضیح بدهید.
پیش از اینکه اقدام به مطالعهی عمیق کنم، سه درس حقوق جزای عمومی و اختصاصی و آیین دادرسی کیفری را به صورت روزنامهوار و به شیوهی مطالعهی آزاد مطالعه کردم تا تصویر کلی مباحث در ذهنم شکل بگیرد. به نظرم این مرحله در یادگیری نقشی اساسی دارد.
پس از آن طبق برنامهی آزمونهای آزمایشی (با برخی تغییرات شخصی) برای مدت دو هفته برنامهریزی میکردم و مباحث را به طور عمیق و با دقتِ بالا میخواندم و بعد از ۱ الی ۲ روز تست آن مبحث را میزدم.
معمولا برنامهی روزانهی خود را به سه بخش تقسیم میکردم و در هر بخش یکی از دروس را میخواندم، البته شیوهی چینش درسها نظمِ ثابتی نداشت و بنا به اقتضائاتی تغییر میکرد.
روز پیش از آزمون نیز مباحث دو هفته را تا حد ممکن مرور میکردم. پس از هر آزمون نیز سؤالهای هر درسی را به دقت بررسی کرده و نکات استخراجی را در دفتری یادداشت میکردم؛ این دفتر در دوران جمعبندی بسیار مفید بود.
پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟ نکته ای در شیوه طراحی پرسش ها یا منابع مورد استناد بود که شما را غافلگیر کرده باشد؟
در درس متون حقوقی سؤالها استاندارد و نه چندان دشوار بود، اما به دلیل طولانی بودن متنها صرفِ دانش زبانی کافی نبود و برگ برنده از آن داوطلبانی بود که تکنیک تستزنی را هم در این درس تا حد مطلوبی در خود تقویت کرده بودند.
درس متون فقه به دو بخش تقسیم میشد، نیمی از پرسشها بسیار ساده بود و می شد در زمان کوتاهی به آنها پاسخ داد و نیم دیگر نسبتا تحلیلی و زمانبر بودند.
در درس جزای عمومی جز سؤال اول که اشتباه بود و جوابی نداشت و اصولاً باید حذف میشد، باقی سؤالها پیچیدگی زیادی نداشت.
در جزای اختصاصی سه چهار سؤال نسبتاً پیچیده و گمراهکننده وجود داشت.
در آیین دادرسی کیفری نیز دو سؤال تحلیلی و غیرِنصمحور وجود داشت که احتمالا بسیاری از داوطلبان را غافلگیر کرده است.
برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شما کدام دانشگاه بود؟ چرا؟
دانشگاه تهران، به دلیل علاقه به فضای این دانشگاه و محیط آکادمیک آن.
چه توصیه ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟
نکتهی مهمی که در مسیر رسیدن به هر هدفی وجود دارد، تدام و پیوستگی است، پیوستگی نه به این معنا که فرد بتواند هر روز مثل یک ماشین کوک شده طبق برنامهریزیِ پیشینی عمل کند، بلکه معنای آن این است که اگر وقفهای در کار پیش آمد، بدون از دست دادن آرامش و ترس از اینکه مبادا فرصتِ باقی مانده کافی نباشد، دوباره کار را ادامه دهد و همزمان تلاش کند که تعداد این وقفهها و مدتشان را به حداقل برساند.
نکتهی دیگر اینکه در خواندنِ مطالب وسواس به خرج ندهند و از همان ابتدا تلاش نکنند همهی نکات را حفظ کنند چرا که با مرور چند باره در طولِ دورهی مطالعاتی، بسیاری از نکات خودبهخود در ذهن تثبیت شده و تعداد کمی از آنها باقی میماند که باید آنها را به اصطلاح حفظ کرد.
در آخر اینکه داوطلبان اهمیت تحلیلِ تست و آزمونها را در تثبیت نقاط قوت و تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت فراموش نکنند.