شرایط ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی دادگستری سال ۱۴۰۳ (شورای عالی کارشناسان)

پایگاه خبری اختبار- آزمون کارشناس رسمی دادگستری ۱۴۰۳ دارای چندین زیر شاخه تخصصی است و متقاضیان شرکت در آزمون باید دارای حداقل مدرک کارشناسی و سابقه کار مرتبط باشند.

به گزارش اختبار، آزمون کارشناسان رسمی دادگستری، یکی از معتبرترین آزمون‌هایی است که هر ساله توسط سازمان سنجش با هدف جذب کارشناسان متخصص در حوزه‌های مختلف برگزار می‌شود.

آزمون کارشناسان رسمی در روز پنجشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد و فرآیند ثبت نام از ۲۴ مهر آغاز و تا دوشنبه ۳۰ مهر ادامه دارد.

آزمون کارشناسان رسمی دادگستری سال ۱۴۰۳ در چند مرحله برگزار می‌شود که شامل موارد زیر است:

۱- آزمون کتبی:

داوطلبان در ابتدا می بایست در آزمون کتبی (چهار گزینه‌ای) شرکت کنند، این آزمون شامل سوالات تخصصی مرتبط با رشته انتخابی آنها است و توسط سازمان ملی سنجش و ارزیابی نظام آموزش کشور برگزار می‌شود.

۲-دعوت به آزمون شفاهی:

داوطلبانی که حداقل ۷۰ درصد میانگین وزنی نمرات تراز شده را کسب کنند، به آزمون شفاهی دعوت می‌شوند.

۳-معرفی به کانون استان:

افراد پذیرفته‌شده به کانون استان مربوطه معرفی می‌شوند و بر اساس نیاز هر منطقه توزیع می‌شوند.

۴- انتخاب محل کارشناسی:

پذیرفته‌شدگان بر اساس امتیاز و فرم‌های اعلامی، محل کارشناسی خود را انتخاب می‌کنند.

۵- مراحل نهایی:

داوطلبان پس از گذراندن آزمون کتبی (چهار جوابی) و شفاهی و کسب موفقیت در آن باید گواهی عدم سوءپیشینه و عدم اعتیاد را دریافت کنند و پس از تأیید صلاحیت‌های اخلاقی و گذراندن دوره کارآموزی یک‌ساله در نهایت می توانند پروانه کارشناسی را دریافت کنند.

شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان

براساس دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی دادگستری سال ۱۴۰۳، متقاضیان اخذ پروانه باید واجد شرایط ذیل باشند:

شرایط عمومی داوطلبان

۱- متدین به دین اسلام و یا یکی از اقلیت های دینی به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و وفاداری به نظام مقدس جمهوری اسلامی.

۲- داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایرانی.

۳- نداشتن پیشینه کیفری مؤثر.

۴- عدم اعتیاد به مواد مخدر.

۵- نداشتن وابستگی و سابقه عضویت و هواداری در گروه های غیر قانونی یا مخالف اسلام.

۶- دارا بودن حداقل بیست و پنج سال سن تا پایان مهلت ثبت نام و در صورت تمدید مهلت ثبت نام، آخرین روز تمدید.

تبصره: متقاضیان ایثارگر بر اساس بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه از داشتن شرط سنی معافند.

۷- داشتن معافیت یا کارت پایان خدمت وظیفه عمومی برای آقایان

 شرایط اختصاصی داوطلبان

۱- داشتن دانشنامه کارشناسی یا بالاتر مرتبط با رشته کارشناسی مورد تقاضا، از دانشگاه های معتبر داخلی (اعم از دولتی یا غیر دولتی)، مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا از دانشگاه های خارجی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و داشتن سابقه تجربی مفید و مرتبط به مدت حداقل پنج سال (تشخیص آن به عهده شورا است) در رشته کارشناسی مورد تقاضا، پس از اخذ دانشنامه مذکور تا آخرین روز ثبت نام.

۲- چنانچه در رشته کارشناسی مورد تقاضا دوره تحصیلی مقطع کارشناسی یا بالاتر وجود نداشته باشد. داوطلبان می توانند با دارا بودن دانشنامه کارشناسی با بالاتر در هر رشته و داشتن ۱۵ سال سابقه کار مرتبط با رشته کارشناسی مورد تقاضا تا آخرین روز ثبت نام در آزمون آن رشته شرکت کنند.

۳- رشته های کارشناسی رسمی که داوطلبان می توانند با داشتن دانشنامه کارشناسی یا بالاتر مرتبط و سابقه تجربی مرتبط و مفید در رشته کارشناسی رسمی مورد تقاضا بعد از اخذ دانشنامه یا در صورت داشتن دانشنامه کارشناسی یا بالاتر غیر مرتبط و حداقل پانزده سال تمام سابقه تجربی مرتبط و مفید در رشته کارشناسی رسمی مورد تقاضا تا آخرین روز ثبت نام در آزمون آنها شرکت کنند.

۴- رشته های کارشناسی رسمی که ثبت نام در آزمون آنها نیاز به داشتن دانشنامه کارشناسی ارشد یا دکتری و سابقه تجربی مرتبط و مفید به مدت حداقل ۵ سال پس از اخذ دانشنامه مذکور در رشته کارشناسی مورد تقاضا تا آخرین روز ثبت نام دارند.

تبصره ۱: دارندگان دانشنامه کارشناسی و فارغ التحصیلان آموزشگاه های اختصاصی ثبت اعم از شاغل یا بازنشسته که حداقل ده سال سابقه تجربی در امور ثبتی و یا نقشه برداری ثبتی داشته باشند می توانند در صورت داشتن شرایط مذکور در آزمون یاد شده شرکت کنند.

تبصره ۲: مدارک تحصیلی معادل با مدارک دارای ارزش استخدامی داخلی سازمان ها در هیچ یک از موارد فوق مورد قبول نیست.

تبصره ۳: سابقه کار مرتبط با رشته مورد تقاضای کارشناسی باید در سربرگ شرکت موسسه سازمان یا هر نهاد صادر کننده گواهی و ممهور به مهر آن نهاد باشد و به مدت زمان لازم تا آخرین روز ثبت نام برای رشته مورد تقاضا بر اساس جداول ۱ تا ۴ دفترچه راهنمای ثبت نام باشد. همچنین باید شامل تاریخ شروع به کار به تفکیک روز ماه و سال و عنوان دقیق شغلی و شرح وظایف محوله باشد. سوابق شغلی که تنها نشانگر استخدام فرد در شرکت یا سازمان صادر کننده است و به صورت دست نویس و غیر رسمی صادر شده است ملاک عمل نخواهد بود.

تبصره ۴: ملاک محاسبە مدت زمان مدرک تحصیلی، سابقە کاری و کارت پایان خدمت یا کارت معافیت آخرین روز ثبت نام (و درصورت تمدید مهلت ثبت نام، آخرین روز تمدید) است.

سهمیه ایثارگران در آزمون کارشناسان رسمی دادگستری سال ۱۴۰۳

برای مشمولان بند چ مادە (۸۸) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ماده ۵۹ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران شامل:

– جانبازان با حداقل %۱۰ جانبازی

– آزادگان با داشتن حداقل ۳ ماه سابقه اسارت

– همسر شهید

– فرزند شهید

– همسر جانباز بیست و پنج درصد و بالاتر

– فرزند جانباز بیست و پنج درصد و بالاتر

– همسر آزاده

– فرزند آزاده

– رزمندگان با داشتن سابقه حداقل شش ماه تمام حضور داوطلبانه در جبهه ها

– فرزند رزمندگان با داشتن سابقه حداقل دوازده ماه تمام حضور داوطلبانه در جبهه ها

نحوه گزینش ایثارگران در آزمون علمی

متقاضیانی که شرایط عمومی و اختصاصی رشتە مورد تقاضا را دارند، به استناد تبصرە ۲ مادە ۴ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار چنانچه %۶۰ امتیاز میانگین نمرات یک درصد حائزان بالاترین امتیاز در رشتە مورد تقاضا را در آزمون کتبی (چهار جوابی) کسب نمایند به عنوان پذیرفته شدە آزمون کتبی برای طی مراحل مقتضی(آزمون شفاهی و…) معرفی می شوند.

کتاب قوانین و مقررات کارشناسی رسمی دادگستری هوشیار

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا